tisdag 31 maj 2011

Ni frågar, jag svarar

"Hej! Jag undrar om du vill hjälpa mig lite med ett problem som jag skulle vilja få löst. Vi ska kanske inom ett par månaders tid börja renovera en lägenhet från 70 talet, vilket innebär att den har spånskivor som lämnar fula skåror emellan. nu är jag ju så pedant så det går helt enkelt inte för sig, har du några tips på hur jag ska göra för att få bort dem? Att spackla fungerade inte så bra sist då det sprack efter vintern... hoppas du kan hjälpa mig på den här fronten! :)"

Det är alltid svårt med gamla hus & lägenheter, o spånskivorna ställer ofta till med problem. Väggarna "lever" vilket gör att spånskivorna flyttar på sig, vilket i sin tur gör att spacklet lätt spricker. Man kan även se på tapeterna att de skrynklar sig i hörnen och där spånskivs-skarvarna går. Men faktum är -att jag precis renoverat ett rum från 1800-talet, o där var det samma problem. "Regeln" säger att man ska spackla och lägga glasfiberremsa i skarvena, men förr eller senare brukar det tyvärr spricka. Så jag gjorde på mitt egna vis, och la akrylmassa i hörnen! Akrylen är mer elastisk, o tiden får utvisa om det var ett smart val eller inte.
Jag skulle råda er till att gå in till t.ex. Rtv, Starkki eller Vasa Färg o fråga nån expert om vad som är smartast att lägga i skarvarna.
Om inget annat funkar, så är det ju också supercharmigt att låta skarvarna synas, o så struntar man helt enkelt i att spackla! Då grundmålar man med vitt i skarvarna, o låter tapeterna gå in över kanten i skarven. Då blir det sådär gammaldags & fint. Det beror ju dock bara på vad man själv gillar! :) Hoppas jag var till lite hjälp i alla fall! Lycka till!
 
"Hej! :) du har väl haft/har löshår från rapunzel of sweden? Måste fråga, tycker du att deras löshår är av bra kvalite? Är det äkta hår och går det att platta och locka det? Hade du clip-on set förlängning? Hur länge tog det för dig att få hem löshåret efter beställning? (bor också i finland) :)"

Jo, jag har haft löshår från Rapunzel. Det finns både syntetiskt löshår och äkta löshår. Jag har aldrig provat syntetiskt, o skulle nog inte rekommendera det heller. Äkta löshår går att platta, locka, styla & färga, precis som ditt riktiga hår! Jag har testat löshår från flera olika ställen, o Rapunzel har nog den bästa kvaliteten enligt mig! Jag har också haft både löshår med keratinwax (nail hair), och clip on. Clip on är bra om man vill variera sig -Ena dan har man lång hår, o nästa dag har man kort. Keratinwax är bra om man är säker på att man vill ha långt hår -Då slipper man krångla på varje morgon & kväll med att lägga i & ta ur löshåret. Det håller upp till 4 månader, helt beroende på hur bra man sköter det. Clip on håller längre -Förutsatt att du inte sover med det!
Rapunzel har snabb leverans, kan inte säga exakt hur länge det tog, men runt 3 dagar om jag inte minns helt fel :)
Jag kan varmt rekommendera deras startpaket -Då får du hem löshår + alla tillbehör som behövs för att sätta fast det. Du sparar ganska mycket på att köpa ett startpaket. Lycka till! :)

På den här bilden har jag äkta clip on-hår från Rapunzel of Sweden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar