söndag 8 januari 2012

Sista lediga dan /Svar på läsarfråga

Godmorgon! Den tråkiga bloggerskan har vaknat till liv denna söndag. Sista lediga dan innan praktiken börjar igen.
  
Jag har en hel del att förbereda idag innan jag börjar skruva ner köksskåpen imorgon, så därför hade jag velat fara till Vasa redan igår, men det passade inte för sig tydligen, så jag får stressa på ikväll istället.
Vi är m.a.o. i Sandsund ännu, och jag ska snart fara till Kovjoki. Det blir nog först mot kvällen som vi far till Vasa nu då eftersom Roy ska på nåt kalas idag osv.
 
Nå, tillbaks till det jag skulle skriva om -Praktiken. Imorgon tar jag alltså upp studierna igen, och det är praktik som gäller. Jag ska börja med lägenheten och fixa köksskåpen som lämnat på hälft. Jag kommer att va i måleri i skolan och slipa & sprutmåla dom. Sen ska våra köksmöbler göras klara, jag har bara hunnit med bordet och två stolar än. Fyra stolar återstår alltså, som ska slipas, målas och bytas sittdynor på. Sen ska jag jobba med en del olika projekt i Kovjoki också under vårterminen. Mer om det senare då jag vet mer.
   
För ett tag sen fick jag en fråga angående min målarutbildning, som löd såhär;
 
"Hej! Skulle du snälla Sara kunna berätta lite mera om målarutbildningen som du går på? :) jag har själv funderat på att börja på den efter studenten och skulle gärna veta lite mera. tack på förhand!"
 
Hej! Visst kan jag det :) Utbildningen heter Ytbehandling, men man blir målare då man blir klar. Det är en treårig utbildning, men man kan själv välja om man vill ta den på två, tre eller fyra år.
I början av utbildningen har man mest teoretiska ämnen, såsom färglära, materiallära, verktygslära osv. Sen blir det mer & mer praktiska ämnen, både i snickeri & måleri, men också "ute på fältet". Då man jobbar ute på fältet så renoverar man oftast nån gammal lokal, eller spacklar, slipar, målar & tapetserar i ett nybygge.
 
Sista året så är det bara praktik och slutarbete som gäller. Det är det som jag ska börja på med nu.
 
Då man får sin examen så ska man i princip kunna renovera ett helt hus själv. Utom elen då förstås. Man ska kunna fixa allt från golv till tak.
 
Det är en väldigt tung utbildning faktiskt, men man lär sig så otroligt mycket.
 
Om det är nåt mer du (eller nån annan) undrar så är det bara att fråga! 
En bild från våren 2010 då vi målade om en danspaviljong i Molpe.

1 kommentar: