fredag 16 juli 2010

MOBILBLOGG

Jag glömde datorn hemma, o nu är jag hos Roy, så ja måste blogga från mobilen. Men det går väl bra också, förutom att det inte blir några bilder. Orkar inte börja krångla med det..
Men i alla fall: Alecias sterilisering gick bra. Dock hittade dom ett virus som hon fick medicin mot. Så nu måste stackarn äta medicin 2ggr/dag i en veckas tid, sen borde hon må bra igen. Vi har sett på Alecia att hon inte har mått bra dom senaste dagarna, men vi har trott att det beror på värmen.
Det var ju en himla tur att vi fick en veterinär-tid åt henne så pass fort att det inte hann bli värre! Usch vad rädd man blir då man börjar tänka & fundera en massa.. "Tänk om.." Uh.

Nåja, hon mår bättre nu i alla fall! Hon var lite små-rolig då hon började vakna upp ur narkosen. Hon vinglade ut ur transportburen, helt ruffsig i pälsen, gick några meter o däckade på badrumsgolvet. Där låg hon en stund, o sen tog hon sikte på vattenskålen, men däckade igen innan hon hann fram. Vi försökte få henne att dricka, men hon var för trött för att orka försöka. Vi lät henne vila en stund, o sen steg hon plötsligt upp och började gå baklänges ;D Sen däckade hon igen, o sådär höll hon på tills hon blev lite piggare o orkade vara vaken lite längre.
Vi kom hit till Roys sen, o här har hon busat med Rambo (Roys familjs katt) o ätit upp hans mat plus hennes egen ;D Nu har jag även försökt få i henne medicinen, men hon är för smart, den rackar'n! Först lade jag hela tabletten i en skål med torrfoder, men hon tog tabletten i munnen o spottade ut den på mattan o åt upp maten. Sen krossade jag tabletten o blandade ner den i gelé-mat, men hon kände direkt att nåt var fel, så hon vägrade äta det. Åh, smarta jäkel ;D Hur ska jag göra? Hon måste få i sig medicinen ikväll o än har inget hänt..
Jag funderade om jag borde stänga in henne i dusch- o badrummet inatt o bara ställa dit skålen med mat där medicinen finns, + en skål vatten.. O sen då (om) hon fått i sig medicinen, så ställer jag dit en skål med "ren" mat som belöning. Ja, jag får nog köra lite utpressning på denhär rackar'n!

Så länge Alecia var hos veterinären i Edsevö, så for jag & Roy iväg till Intersport i Kokkola. Vi köpte varsitt par rullskridskor + skyddsutrustning, o så åkte vi glada & nöjda tillbaka till Edsevö. Vi fick vänta en stund, o sen fick jag tillbaka Alecia =)

Ikväll har jag & R varit ute o rullat två gånger. Första gången fick vi ont i fötterna, o jag var livrädd för minsta lilla backe eller sluttning.
Andra gången gick det mycket bättre. Backarna var inte lika hemska, o jag höll balansen riktigt bra! Motoriken är ännu försämrad, så ibland hade jag svårt att hållas på benen, men övning ger färdighet!

Jag är riktigt nöjd med dagen, vilket jag visste att jag skulle vara. Nu återstår bara Alecias medicin.

3 kommentarer:

  1. Vår veterinär visade oss hur vi ska ge tabl.åt katten. Öppna munnen (på katten) och sätt in tabl. långt bak (nästan i halsen). Stäng munnen och håll ihop hennes mun en stund så sväljer katten automatiskt. Det har funkat för oss åtm!

    SvaraRadera
  2. håll henne i famnen på rygg å du ger tabletten, kan va lättare om en håller i katten å andra lägger tabletten i munnen på henne.. kissona bruk va ganska starka å slipp ur greppet.. :)

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för era tips! :) Jag prövade att hålla henne i famnen på rygg, o så lade Roy tabletten i munnen på henne. Sen höll jag henne på samma sätt tills hon hade svalt den :)

    SvaraRadera