lördag 30 oktober 2010

VILSE

Jag känner mig lite vilsen nu.. Jag har inte riktigt kommit in i detta med LCHF än. Jag kanske äter för dåligt.. Jag har inte ätit nåt socker alls o nästan inga kolhydrater. Men hur ska man veta hur mycket kolhydrater/dag man får äta? O får det inte vara nåt socker alls i det man äter? O finns det nån typ av glass, popcorn eller nåt som man får äta? O är 85%:ig choklad okej eller ska man skita i det också? Får man dricka mjölk?
Allt detta som jag är osäker på har jag avstått från, förutom då jag la lite choklad (86%) i pannacottan.. Så det har bara blivit det samma enformiga för mig den här veckan: Tonfiskröra, ägg, köttfärsröra, lax, hallonsmoothies, o bara vatten till. Åh det är så enformigt.. Jag vet att det finns massor med LCHF-recept, men antingen så är det svindyra ingredienser i, eller så är jag allergisk, eller så är det nåt som inte lockar helt enkelt. Jag skulle vara sjukt tacksam om nån vänlig själ kunde svara på vad jag får äta, utöver det som jag redan äter.

O så fick jag den här kommentaren:
"tänkt bara sej att du äter för lite fett för att gå ner i vikt av LCHF , för du går int ner i vikt genom att bara ta bort kolhydraterna utan he ska va fett fett å fett ennu till.. du ska lägg smör , riktit smör i allt vispgrädde å såser å alltmöjlit som e fett! då går du ner :)"

Är det sant? Ju mer fett desto mer går jag ner? Fungerar det verkligen så?
Åh gud jag känner mig så dum då jag påbörjat nåt som jag inte alls vet nåt mycket om. Snälla hjälp mig nån som vet..
 

16 kommentarer:

  1. LCHF gar ju ut på he att int eta na kolhydrater men myki fett. Och he e sant, lämnar man bort kolhydrater måst du äta myki fett iställi! Förbränningen star på noll annus! Strunt i att äta na som helst popcorn, choko eller na. He e myki kolhydrater i he! Har ett recept på en god kladdkaka tå sötsuget slår till! http://www.tasteline.com/Recept/LCHF-kladdkaka .. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. ja bruk ät chili-tonfisk blanda me grynost å fetaost å oliver (jalapeno) i kryddad oliv-olja..då ja behöver energi.. ja vet int vad som innehåller socker men ja tycker de gott.. å billit om man typ hälften i skåpe.. allt förutom grynosten håller sej länge.. å släng me nå gurk-bitar.. vasomhelst som går :)

    SvaraRadera
  3. du kanske skulle ha läst om LCHF mer innan du började med det?

    SvaraRadera
  4. O anonym: Det där e väldigt lätt att säga så länge man inte provat på det själv. Klart att jag tog in så mycket information som möjligt innan jag började, o att jag försökte förbereda mig på bästa vis. Men det är MYCKET svårare än man kan tro då man väl börjat på! Det vet bara dom som provat på det. Så om du inte har provat på detta, så tycker jag inte att du ska säga sådär heller. Jag lär mig mer om detta för varje dag, men vissa dagar kanner jag mig HELT vilse o inspirationslös, så då kommer jag att fråga hjlp utav mina läsare! :)

    SvaraRadera
  5. min bror går på LCHF å han brukar stek bacon å ägg på morgonen å sen på dan stek maletkött som han äter :)annat vet ja int rikti om LCHF, men he finns ju no myki recept har ja hört, men vet int var man får tag på e :)

    SvaraRadera
  6. borde du äta mycket fett, eftersom du haft en blodpropp? mycket fett bidrar ju i längden till ökad risk att få en propp..

    SvaraRadera
  7. Belinda: Jag har också tänkt på det, men min storasyster som är närvårdare o studerar till hälsovårdare sa att det inte är farligt så länge jag inte håller på nån längre tid. Så en månad eller två borde inte spela nån roll. :)

    SvaraRadera
  8. http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15146401

    Här har du en som verkligen inte kör enligt någon diet och allra minst LCHF

    SvaraRadera
  9. Haha, ja-a, vad ska jag säga? Var o en kör på vad dom själv tror på, eller hur? ;)

    SvaraRadera
  10. Du behöver inte känna dig dum! Det tar ett tag att komma in i det. Kolhydrater/socker finns det i nästan allt men varierande mängder. Allt under 100 g/dag brukar räknas som lågt intag. Här kan du läsa mer http://www.alltomlchf.se/

    SvaraRadera
  11. Anonym: Låt Sara testa LCHF om hon vill, finns ingen "diet" som passar åt allihopa. Läste du kommentarerna längre ner på metrobloggen ? Och föresten skulle väl inte Sara bodybuilda utan gå ner i vikt ?
    Sara: Tack för mattipse ;) fortsett me he. Har liti svåårt ti koma på na sjölv ti laga, å i recepte på nete ere ju ba dyjr ingrediense :) Hoppas e funkar för de hitt, sku hoppas et e funkar åt me å! :)

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för din hjälp! På den där sidan hittade jag massor med recept som jag absolut ska prova :D

    SvaraRadera
  13. Jozze: Va kul om du uppskattar mina tips ;) Jag kan verkligen rekommendera LCHF, av vad jag redan under denhär veckan lärt mig. Jag mår MYCKET bättre o känner mig både snyggare & fräschare! Dock får man räkna med att kroppen får en chock då den int får socker som den e van vid, men det e bara de första dagarna, sen går e galant! Jag har äntligen sluppit huvudvärken o illamåendet o mår så himla bra! :D
    Lycka till om du också tänker prova på e! :)

    SvaraRadera
  14. jag tror nog att e kmr böri gå bra så småningom för dig :)

    SvaraRadera