fredag 13 maj 2011

Bitter & avundsjuk

Ja, jag är så himla avundsjuk på alla som reser. Vissa reser bort flera ggr per år o är borta minst en vecka åt gången. Jag fattar inte; Hur har ni råd? Jag är nog typ den enda i min ålder som inte varit längre än till Sverige. Jag skäms nästan. Vill så himla gärna slippa iväg, ut i världen o se nåt nytt.
Kom inte o säg att jag ska spara -Jag har aldrig en cent över, aldrig nånsin! Och OM jag skulle råka ha det så finns det alltid grejer som är mer akuta än en resa som jag måste lägga pengarna på. Åhh, speciellt nu är det många som jag känner som är ute och reser. Roy har också varit till flera fina ställen ute i världen utan att jag har kunnat följa med. Jag har ju aldrig råd. F*n också, jag blir så ledsen...

Vi hade planerat sådär löst att kanske åka iväg till London eller Tallinn i sommar, men nu verkar jag ju inte ens få nåt jobb?!? J*kla tröga människor som aldrig hör av sig... (Jo, jag har mailat dom o frågat, men dom "vet inte än"...)

F*ck it! Jag behöver ett jobb. JAG VILL UT OCH RESA!!!

Att få åka till ett sånthär ställe skulle verkligen inte skada. T-e-r-a-p-i. 
  

Då jag blir inredningsdesigner & får mitt drömjobb & blir rik så ska jag banne mig resa tills jag tagit igen allt jag missat!

Jag tävlar om resor hit & dit, men alltid är det nån rik j*vel som kammar hem det, som ändå har råd att resa vart som helst! Ge resan åt nån som aldrig rest nånstans o som förtjänar det istället!

Kalla mig bitter bäst ni vill, just nu är jag den bittraste av alla bittra kärringar. Bah! 

8 kommentarer:

  1. En båt resa till Tallinn kostar typ 20e

    SvaraRadera
  2. Vi e nog alltid bara till Tallin och Sverige varje år på semester resa.Det räcker bra och inte skäms vi eller avundas någon som sticker till södern. Jag har aldrig varit till varmare breddgrader och visst vill jag dit i framtiden. Men min fästman gillar inte att flyga så vi sparar nog honom den "plågan" tills vi känner för att åka på dröm semester till USA! Och vill man ha råd att resa måste man prioritera, det är A och O. Mycket folk slösar inte pengar året runt utan istället snålar de hela året och sätter undan pengar för att sedan åka på en brak resa. Man måste alltså lämna bort onödigt och när man handlar skall man tänka "behöver jag verkligen detta?" och så lämnar man bort det för att kunna spara pengar.

    Jag shoppar vanligtvis inte så mycket mera utan jag brukar hålla mig tills vi åker på semester för då bränner jag pengar kan jag lova som jag sparat.

    Min mamma har alltid haft den åsikten att jag får resa den dagen jag själv har råd att betala. Så jag började inte resa runt förens 2008 när jag fyllde 18 år! Men idag brukar jag nog nestan alltid få en liten slant som vänlighet hemifrån, dock är regeln att jag även skall köpa hem något fint till min bror.

    Så mitt råd - Spara spara spara! Du kanske anser att det är svårt som studerande att spara, men jag vet andra som har lyckades och det kan nog du också. Börja med att varje gång du pantar flaskor lägger du de pengarna i en sparbössa. Lägg alla 5&10centare också dit! Lycka till.

    SvaraRadera
  3. det är bara hur man prioriterar,man gör så att man har råd!

    SvaraRadera
  4. Knappast är du de enda som inte varit längre än till sverige...Finns de som aldrig varit till sverige heller...

    SvaraRadera
  5. Jag vet precis vad du menar. Om man studerar har man inte råd att resa punkt. Om man inte jobbar vid sidan om, jobbar hela sommaren och aldrig köper nåt 'onödigt' förstås, men åtminstone jag har andra saker att lägga pengar på om jag nångång har extra inkomster. Argumentet att de prioriterar resa håller inte heller eftersom det alltid är såna personer som förutom att resa 3 ggr per år köper nya kläder och festar. Den enda förklaringen är att de reser med familjen och deras föräldrar betalar allt, eller att de lever på sina föräldrar under studietiden vilket jag aldrig skulle göra. Sen klagar de på att de är fattiga..

    SvaraRadera
  6. Här kommer ett råd som kommer ge dig en resa i slutet av året, så lyssna noga! Om du sätter undan alla pengar som du lägger ner på: 1. Hårfärg, 2. hårförlängning, så kommer du ha råd med en resa. Du färgar ditt hår varannan vecka ungefär. Ett paket hårfärg kostar ungefär 10 euro, vilket innebär att du sparar 20 euro varje månad på det. Att färga hos en frissa är ännu dyrare, så om du skippar det så får du ännu mera pengar. En hårförlängning kostar flera hundra euro, så där är nästan en halv resa bara i den. Så bara du prioriterar rätt har du slutligen den resa du vill ha, men det är naturligtvis upp till dig!

    SvaraRadera
  7. Håller med de andra: man gör så att man har råd!
    Jag har inte heller haft möjlighet att resa mycket heller,pga taskig ekonomi. Men som sagt,det går att dra ner på onödiga utgifter. Man behöver inte ha de dyraste prylarna,smink, en massa kläder. Man klarar sig bra ändå. Tidigare la jag ner rätt så mycket pengar på sånt och framförallt håret. Det blir många hundra euro/år om man färgar håret springer till frissan och alla dyra hårprodukter!
    Jag tänkte om och började spara istället. Och man tror ju inte det är sant hur mycket pengar som blir över om man faktiskt drar in på sånt man faktiskt kan överleva utan.
    Men om du känner att du måste få unna dig nya kläder,skor,smink o.s.v. så ska du fortsätta med det. Det är ju ditt liv och dina prioriteringar,men var då inte avundsjuk och bitter på andra som istället prioriteras att resa runt till sol och värme och se världen. De "offrar" nog något också för att slippa på sina resor..

    SvaraRadera
  8. du har inte kollat in rantapallo.fi? där kan man hitta en veckors solsemester från 100 euro! inte illa!

    SvaraRadera