onsdag 13 juli 2011

Nu är det nog min tur att vinna!

Pust... Bara tre hus kvar nu. Nästan klar. Måste ta en paus emellan o andas.... 
 
Vet ni vad jag vill så sjukt mycket nu? Jo, jag vill vinna en stor tävling o bara dö en stund av lycka. En resa eller en ny garderob skulle inte sitta helt fel.... Jag hatar att va utan pengar, o jag hatar att bli dissad av alla jobb jag söker bara för att jag inte kan tillräckligt bra finska. O nej, jag är inte intresserad av att lära mig det språket heller. Jag kan prata finska då det behövs, o det räcker för mig.
 
O ja, jag har reklam-utdelningen, men den ger nog inget som är värt att prata om.

Men jag måste se positivt på allt nu; Om en månad börjar jag jobba på ett ställe där man inte behöver prata finska (halleluja!), o ska då jobba där i ca. 2 månader, beroende på hur länge de behöver mig. Så då kommer det ju att rulla in lite pengar under den tiden, o sen, i slutet på oktober (då jag troligtvis är klar med jobbet) så ska vi kanske ta en sista-minuten-resa o åka iväg en vecka nånstans. Hoppas det blir av.... 
 
Nej nu ska jag vila lite, packa mina väskor, dela ut resten av reklamen, o sen packar jag in Alecia i bilen o far hem till Kovjoki!

Vi hörs ikväll 
 
  
Modell: Jag. 
Fotograf: Linda Sjölund.

7 kommentarer:

  1. Det där jäkla finska språket! Man vet ju att det skulle va bra att kunna, men då det ska va så jäkla svårt!

    Varje gång brodern o hans finska(!) flickvän kommer hit så får jag höra på hans tjatande att jag måste prata finska.. suck, man blir ju så jäkla led!
    Det är ju roligt om man blir motiverad att göra det - men det han gör är ingen motivations-taktik.

    Ojsan, nu blev det en lite tjatig kommentar.. ;b

    SvaraRadera
  2. Superfin blogg du har! :D ♥

    SvaraRadera
  3. Jag gillar ditt hår! Det är få människor som passar i så rött hår men på dig är det ju riktigt snyggt!

    SvaraRadera
  4. Varför vill du inte lära dig? Språkkunskaper är aldrig en börda oavsett vilket språk.
    Flyg ryanair om du vill till London, du kan få det riktigt billigt (skitflyg förståss men det kanske inte gör nån skillnad för det tar kanske 2 timmar)

    SvaraRadera
  5. Anonym} Pga en hel del orsaker så h-a-t-a-r jag finskan, o det är dessutom ett av världens svåraste språk att lära sig. Tro mig, jag har läst finska i 13 år i skolan, men det vägrar att fastna. Kanske mest för att jag inte är intresserad..? Jag veeeeet att det skulle va bra att kunna (speciellt i dethär finniga landet), men jag väljer själv vad jag vill lära mig, o finskan är inte en av dessa saker! :)

    Tack för flyg-tipset! :)

    SvaraRadera
  6. Att vägra ens försöka lära sig finska och sedan gnälla över att man inte får de jobb man söker är ju bara löjligt. Ska man jobba i Finland behöver man alltid finskan förr eller senare i något sammanhang, oberoende av arbetsplats! Hur ska du kunna jobba som inredningsdesigner (?) i Finland utan att kunna finska? Vägra ta emot finskspåkiga kunder? Du blir nog snabbt illa omtyckt då.

    Som någon annan skrev, ett språk är aldrig en tung börda att bära! Jag kan inte heller speciellt bra finska trots att jag läst det i skolan jag också, jag har svurit över det många gånger och jag har blivit nekad jobb till förmån för någon med samma meriter men som är tvåspråkig. Men jag har gett mig den på att jag ska lära mig innan jag är klar med min utbildning! Inte ger jag upp mitt drömjobb bara för att jag måste lära mig finska.

    Så sluta gnäll och sätt upp det som ett mål istället, att lära dig! Läs finska tidningar, se på finsk tv, skaffa dig en tandem-kompis (via arbis/medborgarinstitut), gå en kurs på finska! Lär dig prata och våga prata, grammatiken man tragglade i skolan är inte rätt väg att lära sig finskan.

    SvaraRadera