onsdag 2 november 2011

Dagens ideal...

Tumblr_lt98f76elf1r05bp1o1_500_large
Tumblr_lp27ii3bpo1qaox60o1_500_large
Tumblr_lsuzgkpko31qk523bo1_500_large

..och jag hatar det!
 

Alla är vi perfekta på vårt eget vis, och detta sjuka ideal borde krossas. Men tyvärr kommer det nog alltid att finnas ett ideal som många strävar efter, även fastän det ändras lite med tiden. Det finns alltid där.

Det här med ideal och sånt har förstört så otroligt mycket för mig. Gett mig så sjukt dålig självbild och självförtroende.
 

-Därför är det så sjukt skönt att jag inte bryr mig så himla mycket längre. Jag ser ut såhär, och det är okej!! Det finns sååå mycket annat som är sjukt mycket viktigare att lägga ner sin tid och energi på än att stå framför spegeln och gråta.

Dock finns det en sak som gör mig lite extra frustrerad och ibland t.o.m. ledsen; -Då det alltid, i nästan exakt varje film, finns nån halvnaken "pefekt" (enligt idealet) kvinna som bara finns där typ för att "det säljer". Det stör mig så otroligt mycket!! Jag menar, det är ju inte precis så att "perfekta" karlar går runt och flashar sina tillgångar i varenda film... 

 
 

..Och den här bilden nedan gör mig skitarg! Det må vara ett skämt, men det är ju verkligen såhär i verkligheten också ..Även fastän nu de flesta inte skulle erkänna det.
  
X_02484718_large
  
Är jag ensam om att känna såhär? Berätta gärna om era åsikter/upplevelser angående ideal. 

12 kommentarer:

  1. Jag har läst din blogg nu som då men denna gång kan jag inte hålla mig för att skriva en kommentar..
    Jag tycker vi endå lever i en sån värld att man är så tvungen att filtrera en del saker runtomkring, det kommer alltid att finnas nån snyggare fast än hur snygg du är själv. Lägg energin på andra saker istället, annars får man nog ett ganska jobbigt liv..
    Och om filmen, varför stör det dej så mycket om du annars inte bryr dej om idealen? Dessutom tycker jag att karlarna nog går runt på nästan samma vis i t.ex. actionfilmer, men man reagerar inte på det för att man inte jämför sig med dem.
    Och så detdär med bilden.. Där har vi nog helt olika synpunkter. Jag tror verkligen inte alla män gillar denna "ideal-kropp". Detta är ju bara ytliga saker, inte blir man ju kär i en kropp? Då man hittar någon man älskar spelar det nog inte så stor roll om de är a,b,c,d eller allihopa. Inte har min pojkvän den "idealiska-manskroppen" men endå attraheras jag av honom. Varför skulle inte de kunna känna likadant?

    SvaraRadera
  2. Anonym} Alltså nu har du missförstått lite.. Jag menade för det första att folk i allmänhet mår dåligt av detta ideal, och att det faktiskt finns jättemånga unga tjejer som får ätstörningar och mår jättedåligt av att det finns just detta "dagens ideal". Vi kommer inte ifrån det här idealet, det kommer alltid att finnas med, i nån form. Och det är det som är så sjukt.
    Och så skrev jag ju att jag är glad att jag lyckats "ta mig ur" detta och sluta bry mig så himla mycket om det.
    Jag är mest arg bara för att jag vet att det förstör så många unga kvinnors liv. Och jag VET att int alla karlar tänker så här, men det har nu bara blivit så att vi har en viss press på oss att se ut som idealet. I alla fall för mig känns det så.

    Kalla mig trångsynt, men det här är vad jag tycker och känner. Alla tänker vi olika, och tur är väl det!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Sara, men förstår ändå vad anonym strävar efter. Utseendet har tagit allt för stor roll idag, kolla t.ex på alla reklamer!

    SvaraRadera
  4. Anonym2} Absolut! Man törs inte ens tänka på hur det kommer att se ut om 10 år...

    SvaraRadera
  5. bodypalace.blogspot.com
    Håller med dig Sara!
    Läs den här bloggen :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig Sara!

    SvaraRadera
  7. Okej nu måste jag säga emot första kommentaren från Anonym!!.. Det kanske inte är så att din kille eller många andra killar tänker som på bilden.. Det gör inte min pojkvän heller! MEN det finns fortfarande alldeles för många killar som tänker så.. Det är inte många killar vad jag sett på krogen till exempel som står och tänker "Hmm.. Hon var inte så snygg men hon är säkert toppen under ytan"! Det är ytan man ser före all personlighet och sådant.. Och det är ju självklart men det borde inte vara så att man dömmer ut folk för hur dom ser ut! Jag håller med Sara! Jag har också haft skit dåligt själförtroende pga min kropp men vafasen nu ser jag ju ut såhär så take it or leave it! :)

    SvaraRadera
  8. sex säljer, och skönhet ÄR makt i dagens samhälle. bara att aceptera :) sad but true

    SvaraRadera
  9. ja hallder me allt! å även fast he sist å slutligen insidon som räknas har ja så svårt me sånde entå, ja ha fååt för me att all karar ba ljuger om sånde å att man sko måst sii ut på ett visst sätt, även fast he kanshi it e så sist å slutligen. å hejlt sekärt har karar å sånde ångest, för att dem it siir ut som t.ex vin diesel ele vem som helst som ti flesta tjängor tycker e snygg.. men karar e jo mejr hård på yton så att sejj.. personligen har ja sämst sjölvfötroende ever, ja siter hejla tidin å jämför me sjölv me ader å tänker tänk om man sko kona si ut si å så, å usch va ja ha blivi fejt tänk tå man sko kona si ut som hon å hon, ja har kvälldar tå ja bara sko kona slå sönder all speglar, ja önksar ja sko kona accepter ho ja siir ut men ja gör it he i dähär utseendesfixera samhälli :/

    SvaraRadera
  10. Emmi} Precis EXAKT sådé va jag förr o. Usch :( Ja e så glad att ja har kona böri släpp e liti o börja bry me minder. Men ja komber aldri att accepter dagens skönhetsideal, o ja tycker int att man måst jö he helder. Men ja mår såååååå myki bäter tå ja int e lika svartsjuk na mejr o int bryr me lika myki i allt såndé. Ja sir ut som ja gör, o om int ja duger så ere int mett problem! :)

    SvaraRadera
  11. Det här är länge sen men whatever.
    Jag vill inte säga att någon tycker fel. Men jag tror inte problemet ligger i vare sig män eller kvinnors attityder och jag tror defenitivt inte att det tjänar till att "kasta skit" mot män, som om de vore en särskild grupp människor, som om det vore "vi" mot "dem" Män i samhället är ju faktiskt våra, pojkvänner, vänner, pappor bröder och kumpaner. Vi är alla bara människor och ideal påverkar oss alla, på olika sätt.
    Jag tror det i grunden bara handlar om att se sig själv i spegeln och tänka att man duger. Vara stolt över att vara kvinna, men kanske framförallt människa.

    Så räta ut ryggraden, snygg är den som vågar använda ordet om sig själv.

    En väl känd uttalad, men aldrig så sann sanning!

    Ja. Och P.S: lite pepp när man ändå inte kan:http://egoinas.se/?cat=10

    SvaraRadera
  12. Nina} Tack för dina kloka ord! :)

    SvaraRadera