fredag 30 december 2011

Svar på kommentar -Dialekter

Caroline ställde en fråga i kommentarsfältet som löd såhär:
 
"Nu måste en nyfiken svenska bara ställa en fråga. En del som kommenterar här har ett skithärligt språk/dialekt även om jag inte fattar varje ord;-) Är det skrivet på skoj eller är det ett "accepterat" språk/textning inom finlandssvenskan? Jag var i Finland några veckor när jag var barn. Esse heter "byn" och närmaste stad om jag inte minns helt galet är Jakobstad. En släkting till kompisen jag åkte med brukade kalla mig rolltappi, tror det betyder typ trollunge. Kan tillägga att jag även gillar svenska dialekter i synnerhet dalmål och norrländska. Bor själv i mellansverige, men pratar rätt präktigt jag med. Nu har jag ju nästan skrivit en hel roman, men som sagt så är jag vetgirig och hoppas på svar. Det är j*vligt uppiggande läsning iaf. Nu ska den här gammkärringa lägg ekull sej å sova fram tä sen förrmidda. Häj Sväjs!"
 
Hej Caroline! Haha, ja det stämmer :) I kommentarsfältet här på bloggen skriver både jag och andra finlandssvenskar på dialekt ibland. Det är alltså inte på skoj, utan det är så vi pratar helt enkelt. Oftast lite förfinat dock. Om ni svenskar skulle höra oss på riktigt så skulle ni nog ha betydligt svårare att förstå vad vi pratar om, än då ni läser vår (förfinade) dialekt.
Esse ligger ca. 20km från Kovjoki där jag växt upp, och Jakobstad är stan där Roy vuxit upp.
Om nån skulle kalla mig "rolltappi" så skulle jag tolka det mer som "busunge" eller nåt sånt, men "trollunge" låter nog också som en helt bra tolkning ;) En del ord och uttryck på dialekt är rätt svåra att översätta till ren svenska faktiskt.
Roligt att du gillar våra dialekter, du drog en rätt skön dialekt där på slutet du med ;)
 
Hoppas du fick svar på din fråga!

6 kommentarer:

  1. roulit me dialekter tycker jag :) tenk om man sko skriv sin blogginlägg på dialekt? ;)

    SvaraRadera
  2. "vår" dialekt är faktiskt inte så svår att förstå. ;) Min man som är svensk har inga problem med att hänga med när jag pratar med vänner från jakobstad/pedersöre. :) Han försår nästan allt vi säger. :)

    SvaraRadera
  3. Vet inte riktigt hur er dialekt låter men jag tokgillar Vasa-dialekten, sist jag fick höra den var förra sommaren då jag träffade släktingar från Vasa. Vore väldigt kul att få läsa ett inlägg skrivet på dialekt! =)

    SvaraRadera
  4. En fråga till sen är jag nöjd;)
    Hur är det ex.vis i skolan, är det okej att skriva på dialekt?

    Äh vad fan jag har en fråga till:)
    Får ni svenskspråkiga lära er finska i skolan? Ja om inte annat som tillval för att ni är intresserade. Många kan ju ha släkt och ursprung i en annan del av landet.

    Slutfrågat för den här gången, haha! Jag måste rota runt i kylen innan jag svälter ihjäl. Sov så länge så det hann bli ettermidda. Hoppas de finns nå, är så sketans trist å handla;-)
    // Caroline

    SvaraRadera
  5. Caroline} Haha, fråga på du bara ;)
    I skolan pratar lärarna standardsvenska på lektionerna, och eleverna måste skriva på "riktig" svenska också. Dock får man prata dialekt sinsemellan.

    Jo, vi lär oss finska i skolan. Då jag gick i lågstadiet så började vi lite lätt med finska redan i förskolan. Nu har det dock trappat upp ett par klasser i en del skolor har jag förstått, så dom har inga finska-lektioner förrän i årskurs 1 eller 2.

    Trots att vi fick lära oss finska så tidigt i skolan så kan jag ingen bra finska i dagens läge. Visst, jag förstår det mesta, men grammatiken då man själv ska skriva eller prata är skitsvår! :p

    SvaraRadera
  6. Tack för svar!;)
    Kram Caroline

    SvaraRadera