torsdag 30 augusti 2012

Svar på kommentar -åka bil med katt

Nadja skrev en fråga som löd såhär:
"Hej! Jag ska också flytta mitt pick och pack till Vasa nu inom de närmaste veckorna när skolan börjar. Jag ska också ta med min kisse. Problemet är bara att min katt är jätterädd för att åka bil och får panik varje gång. Och nu ska han med på en 100 kilometers resa. Har du några tips/råd hur jag ska göra så det går enklare? Tänkte när du också har katt och så... :)"

SVAR: Det första är att se till att man har en bra transportbur som den kan ligga i. Lägg in en filt eller kudde som den kan ligga på, och spraya eventuellt lite kattmynta i buren så blir det genast mer intressant. Du kan även försöka med att locka in den med nånting ätbart som du vet att den tycker om - t.ex. några torrfoder-korn eller ett tuggben.

I början var båda mina katter rädda för buren, och dom jamade ofta hela vägen till Vasa, men det blev fort bättre då dom märkte att det inte var nåt farligt. Alecia sover alltid nästan hela vägen, men Nelly trivs dock inte riktigt lika bra eftersom hon brukar bli åksjuk och spy i buren.

Vi brukar göra så, att eftersom dom har varsin bur, så lägger vi dom ovanpå varandra - Alecia under och Nelly ovanpå - så att Nelly lättare ser ut och inte börjar må lika illa. Om du märker att din katt också börjar må dåligt, så försök ha buren ovanpå nånting så att den kommer högre upp (se bara till så att den inte slipper att vinka åt sidan om du hamnar att svänga fort), och oftast brukar det också hjälpa att man pratar lugnande med dom. Sen då man kommer fram så kan man ge nånting gott som belöning för att det gick så bra, så vet dom det till nästa gång.

Ännu några saker att tänka på: Ha det inte för varmt i bilen då katterna är med - dom är mycket mer känsliga mot värme än vad vi är. Och spela inte hög musik. Ha på radion på låg volym bara - det är bra om dom får höra nåt annat ljud än ljudet från bilen, men ha inte på för hög volym.

Hoppas du fick lite hjälp av mitt svar, fråga ännu om det är nåt mer du undrar! ♥ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar