lördag 14 maj 2011

Klok läsare

Jag fick en väldigt klok kommentar angående det här inlägget.
  

"Jag vet precis vad du menar. Om man studerar har man inte råd att resa punkt. Om man inte jobbar vid sidan om, jobbar hela sommaren och aldrig köper nåt 'onödigt' förstås, men åtminstone jag har andra saker att lägga pengar på om jag nångång har extra inkomster. Argumentet att de prioriterar resa håller inte heller eftersom det alltid är såna personer som förutom att resa 3 ggr per år köper nya kläder och festar. Den enda förklaringen är att de reser med familjen och deras föräldrar betalar allt, eller att de lever på sina föräldrar under studietiden vilket jag aldrig skulle göra. Sen klagar de på att de är fattiga.."
  

Exakt vad jag ville få fram, men jag är dålig på att formulera rätt ibland. "Argumentet att de prioriterar resa håller inte heller eftersom det alltid är såna personer som förutom att resa 3 ggr per år köper nya kläder och festar. Den enda förklaringen är att de reser med familjen och deras föräldrar betalar allt, eller att de lever på sina föräldrar under studietiden vilket jag aldrig skulle göra." 

Men, nog pratat om detta, jag ska i alla fall se till att resa så mycket som möjligt sen i framtiden då jag förhoppningsvis kommer att ha råd! :}

Googlebild.

9 kommentarer:

  1. "om man studerar har man inte råd att resa punkt". Vad är det för jäkla argument?? Jag har rest många gånger under min studietid, och jag har betalat alla mina resor själv! Sommarjobb, extrajobb, pengasamlande med klassen, relativt billiga resor! lågprisflygbolag, vandrarhem... man får pruta lite på standarden!

    Jag har jobbat deltid vid sidan om i princip hela min studietid, och LAGT UNDAN PENGAR. Då har man råd. Jag festar ibland, jag köper en del nya kläder, men ALDRIG för mer än att jag alltid kan lägga undan en liten del av lönen på sparkontot! Och nej, mina föräldrar betalar inte. Plus att jag tack vare att jag sparar så har jag pengar på kontot att ta av om något oförutsett inträffar, typ om bilen går sönder, buffert kallas det. (ja herregud, jag äger min bil också! vilken rikemansunge jag måste vara.... not! min familj är som vilken medelklassfamilj som helst.)

    Som sagt, sommarjobb och extrajobb + SPARSAMHET handlar det endast om för mig för att ha råd att resa. Får man inget jobb fattar jag att det blir knapert. Men att säga att enda förklaringen till att man har råd med saker när man studerar är att ens föräldrar betalar, glöm det!

    Som någon i det förra inlägget sa, skippa hårförlängningar och sånt... det är en början.

    SvaraRadera
  2. "Om man inte jobbar vid sidan om, jobbar hela sommaren och aldrig köper nåt 'onödigt' förstås" lär dig läsa jävla tönt

    SvaraRadera
  3. Jag skulle gärna dela med mig av ett tips som fick mig ända till Barcelona!
    Jag har alltid varit en godisgris och aldrig lyckats hålla mina löften när det gäller att godisstrejka.
    Likaså som du hade jag inga pengar någonsin över till resor och jag kände mig för stolt och självständig för att be mor och far om pengar.
    I en veckas tid bokförde jag hur mycket pengar jag satte på godis. Och jag räknade verkligen med ALLT! Alla 20 cents lakritsstänger, 10 cents muminslickepinnar osv.
    Sedan började jag lägga undan den summan varje vecka i en enorm vas jag hade liggandes hemma.
    Funkade perfekt för mig eftersom jag verkligen behövde sluta upp med mitt godisätande, och nu när jag hade ett mål med det så kändes det verkligen som om det skulle lyckas! Visst fuskade jag några gånger, men då förkortades ju summan till resan, och det ville jag ju inte... :)

    När jag fyllde år bad jag min familj att ge mig pengar istället för allt eventuellt godis de tänkt köpa mig, de pengarna gick naturligtvis också ner i vasen.

    Till sist började jag växla in min samling till sedlar, eftersom vasen faktiskt blev överfull några gånger.

    Sen när jag faktiskt insåg att JAG hade möjlighet att åka på semester trodde jag inte mina ögon! Jag ringde runt till några vänner som planerat en resa den hösten och de hade siktet inställt på Barcelona, och JAG kunde åka med! Helt sjukt!

    Det här höll jag på med i två år, du kanske inte vill vänta så länge, men det var bara ett tips :)
    (och jag lade undan 12 euro i veckan, ingen svindlande summa)

    SvaraRadera
  4. Sara} Tusen tack för ditt tips! Jag tror bestämt att jag ska testa detta :D Måste verkligen minska på mitt godis-intag!

    SvaraRadera
  5. som Anonym sa, det handlar om att SPARA och prioritera!! inget annat! du vet sjalv, om man vill nagot tillrackligt mycket klarar man av det, fixar det och gor det! jag gick i skolan fran kl 8-15, jag jobbade fran 16-00 pa vardagarna och pa helgerna dubbelt eller tre dubbela skiften for att ha rad att resa sa mycket jag ville! VARJE DAG, VARJE VECKA. det tog mej till over 12 veckors resande till 6 olika lander pa ett halvar, PLUSS pengar till en 2000 euros flygbiljett och pengar for att klara mej 5 manader i Australien, AVEN fast jag studerade dar pa sidan om halva av sparande tiden. Inget av det har nagon annan an jag sjalv betalat for.
    Jag var precis som du, hade aldrig rest nagonstans med familjen. For tva ar sedan hade jag inte rest langre an till Estland, for fyra ar besokte jag Sverige forsta gangen. Och nu lever jag och njuter i Australien ett ar.
    Alla har dock inte mojligheten och turen att ha 3-4 jobb som jag hade. men jag tycker det e fel av den som skrev kommentaren att domma och dra alla over en kamm, att studerande inte har rad. De flesta studerande, och dagens ungdom over lag, ar lata eller inte villiga att satsa tillrackligt mycket tid och energi pa att arbeta pa sidan om. Eller allt for krasna. Vem sa att det ar nagot fel att jobba pa McDonalds eller nagon annan sunkikg grill? Det ar ett JOBB, det ar PENGAR.
    MEN om man vill nagot tillrackligt mycket fixar man det! :) Och jag lovar, hur mycket man an sliter for det malet man har, kommer all slit vara vart det.

    SvaraRadera
  6. Alltså. Såklart har man råd om man (det är annars inte ett argument utan ett antagande), som jag skrev, jobbar mycket och lägger undan. Det har jag också gjort. Ännu lättare förstås om man går i gymnasiet, bor hemma och har möjlighet att skaffa ett jobb. pessicat du får gärna förklara hur du hann med skolarbeten eftersom du verkar varit upptagen 24/7.
    Intressant att ni har så många tips men det kräver att man har pengar att lägga undan dvs att man har ett jobb vid sidan om. Det funkar förstås om man går i en lekskola som endast kräver närvaro och inga egnastudier men om man måste läsa några timmar per dag är det inte sagt att man får det att gå ihop. Lägg till dessutom extremfallen som studerar i Helsingfors med hutlösa hyror, hur har de råd? Jag känner många som öppet erkänner att de lever på sina föräldrar. Det är inte alls ovanligt.

    SvaraRadera
  7. Eller också är det så att den "kloka läsaren" ger upp lika lätt som du gör! Vill man ha något måste man kämpa för det, du Sara om någon borde veta det vid det här laget.

    SvaraRadera
  8. Mest idiotiska jag har hört på länge måste ju nog ändå vara detta "Den enda förklaringen är att de reser med familjen och deras föräldrar betalar allt, eller att de lever på sina föräldrar under studietiden"

    Vad är det för fåntratt som drar alla sådär över samma kam? Jag har rest två gånger detta år hittills, i januari var jag till paris i 5 dagar och nu för två veckor sen var jag till Rhodos i 10 dagar. Båda resorna har jag betala och fixa helt själv, har inte och skulle aldrig be mamma om pengar och båda resorna reste jag tillsammans med en kompis. Dessutom studerar jag , så jag borde ju egentligen inte ha råd?! Well guess what, jag har råd för att jag jobbar och sätter undan så mycket som möjligt. Dessutom shoppar jag nu som då oxå om jag har pengar till det.

    Bara för att man studerar ska inte det betyda att man inte ska få unna sig något någongång. Jag har varit en gång till frissan detta läseår, för jag tycker d känns slöseri med pengar att kasta ca 30€ på att få håret klippt ca 2-3 cm då man kan göra det själv eller be någon kompis göra det. Så skippa hårfärgase allt sånt, de tar pengar mer än man tror o spara istället så slipper du iväg på din resa :) Rantapallo är bra sida, men kolla även in sistaminuten.se från sverige, där hittar man super billiga resor & sen flyg från vasa till sthlm för ungdoms pris (som gäller upp till 25 år) kostar som dyrast 129 €.

    SvaraRadera
  9. Den som spar han har. Har man jobba i två år innan man flytta hemifrån å börja studer samtidigt som man dessutom skippar alla krogbesök (ja va på krog tri ggr i år) samt handlar enbart he man behöver så gare finfint att fara å reis en vecka ellder två på ett år. Man kan om man vill och har jobb :)

    SvaraRadera