fredag 3 februari 2012

Det lönar sig att fimpa!

Jag har aldrig rökt (jovisst, feströkt några gånger o så..) och kommer aldrig att börja heller. Jag tycker att det är vidrigt! Har inget emot rökare som person, men lukten är hemsk, och för att inte tala om sjukdomsriskerna....

Hur som helst -Då jag satt och väntade på att slippa in till skolhälsovårdarn idag, så såg jag en lapp som hängde på anslagstavlan som jag stannade upp för att läsa. Såhär stod det:


RÖKSTOPP ÄR LÖNSAMT
-Efter 20 minuter går blodtryck och puls ned.
-Efter 8 timmar blir syrehalten i blodet normal.
-Efter 24 timmar minskar riskerna för hjärtattack. 
-Efter 2-12 veckor förbättras blodcirkulationen och lungkapaciteten. 
-Efter 1 år är den överhängande risken för kärlkranssjukdomar hälften av en rökares. 
-Efter 5 år minskar dödligheten i lungcancer till nästan hälften. 
-Efter 10 år är lungcancerdödligheten lika med en ickerökares. 


Så, tänk på detta nästa gång innan ni tänder en cigarett. Ta hand om er 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar