tisdag 19 juni 2012

Hyn blir bättre utan smink!

Åtminstone kan jag konstatera nu att för MIG så tycks det hjälpa att lämna bort sminket en längre period för att huden ska börja må bättre.
  
Jag har ända sen jag började i högstadiet kämpat med oren hy. Ju värre det blev, desto mer täckstift och foundation kladdade jag i ansiktet, vilket i sin tur bara gav mig mer och mer orenheter och finnar. Det var först då jag gick ut högstadiet som jag upptäckte rengöringskrämer. Innan det så hade jag bara använt vatten(!), inte undra på att min hy inte mådde bra.

Nu är det sex år sen jag gick ut högstadiet, men det är först för knappt ett år sen som jag märkte att min hy började må bättre, då jag minskade med sminket och använde bättre produkter.

Nu har jag dom senaste veckorna gått helt utan smink, förutom några få tillfällen då jag varit på fester eller fotograferingar då jag lagt lite foundation. (Mascara har jag använt ibland till vardags också, men nu är det alltså kladdet i själva ansiktet som vi pratar om).

Dom här bilderna togs ikväll, helt osminkad, och jag blev själv förvånad då jag inte såg en enda röd prick nånstans. Lite rodnader har jag här & där, men dom stör mig inte alls.

Nu är inte dom här bilderna de bästa, för man ser inte ansiktet så tydligt, men JAG märker skillnad, och det är det som räknas! (Dom här bilderna får också representera "kvällens look").
Lillasyster Maria är fotograf. 

Så efter att ha kämpat med, till synes oändliga, hudproblem som tärt enormt på självförtroendet, så är jag superlycklig över att jag ÄNTLIGEN vågar visa mig ute bland folk utan smink (och utan att vart jag än går inte har med mig sminket i väskan), och att det dessutom känns SKÖNT och inte alls obekvämt. En seger, helt klart!

Har ni nånsin kämpat med oren hy? Tell me your story! ♥ 

7 kommentarer:

  1. Roligt att höra att din hud mår bättre! Ja har i en par år, sen då ja börja sällskapa me killar, började i förhållande å så, så slutade ja att tvätta bort sminket till natten.Skämdes att visa mej utan smink till min kille alltid å sådär, ganska jobbigt :S Ja sov alltså ofta me sminket på över natten, å jämför jag med dagens läge så fy sjutton va ja kände mej äcklig då. Idag har ja knappt nå finnar, egentligen int alls, har riktit fin hud nu! Har också börjat använda någå rikti bra rengöringsmedel som VERKLIGEN hjälper mot oren hud, hade där i 14-16 års ålder väldigt dålig hud å hade svårt att hitta nå bra cremer :/ trodde aldrig ja skulle få en fin hud! Man har så mycket bättre självförtroende nu också! :) är glad över att d går bättre för dej nu med huden också, lycka till i framtiden! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att det blev bättre för dig också! Jag tror att det är många som lider av samma problem och som kanske inte vet vad dom ska göra åt saken. Tack för att du delade med dig av din story :) Ha det bra, kramar!

      Radera
  2. Vad roligt att höra!
    Min lillasyster använder nästan aldrig smink (bara vid speciella tillfällen) med motiveringen "ingen ser ju hur jag ser ut på riktigt annars!" Det är inget fel med smink, men jag tycker det är ett tänkvärt statement av henne.

    Jag har aldrig haft några större problem med min hy, men kan konstatera att jag märker stor skillnad om jag äter mycket frukt/grönt och dricker vatten samt inte äter så mycket sött, vårdar huden "innifrån" liksom. En bonus att minnas nu när du håller igen med godiset lite! : /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, hälsa din lillasyster att jag tycker det är otroligt bra tänkt!! :)

      Du har nog rätt, det kanske är så att det faktum att jag minskat på sötsakerna är en bidragande faktor till att min hy mår bättre. Jag har inte tänkt på det förrän du sa det nu. :) Kram på dig!

      Radera
  3. Kan verkligen känna igen mig i det där. Från att jag var ca 12 år hade jag så svåra problem med min hy att jag täckte mig med ett tjockt lager puder och foundation varje dag i hela högstadiet. Kände mig alltid ful och hade så himla dåligt självförtroende pga det här, saken blev ju inte bättre av att man fick en hel del pikar om det, i den åldern tar man ju åt sig allt...dessutom blev ju hyn ännu sämre av allt billigt smink jag använde. När jag var 16 hade jag fått nog (hade då så stora problem att jag hade bölder i ansiktet, på bröstet, i nacken och på ryggen som gjorde riktigt ont). Fick en stark medicin som hjälpte mig otroligt bra (men den hade väldigt många biverkningar också). Nu är jag snart 24 år, det här börjar vara 8 år sedan, och jag får bara enstaka finnar numera, även om jag har stora ärr som aldrig kommer att försvinna helt. Jag slutar aldrig uppskatta att jag numera kan gå utan smink, känslan är otrolig! De som knappt har haft en finne i hela sitt liv kan nog aldrig uppskatta sin hy på samma sätt tror jag :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att det har ordnat sig för dig nu! Och nej, dom som aldrig har haft problem med sin hy kan nog aldrig förstå hur det känns att lida av hudproblem!
      Tack för att du delade med dig av din story :) Kramar!

      Radera