måndag 11 juni 2012

Sockerberoende och några extrakilon

Jag har sagt tusen gånger att man inte ska bry sig om fastän man gått upp några kilo, och jag har försökt att inte bry mig fastän jag gått upp en hel del under det här året.. Men nu mår jag inte bra längre, så nu tänker jag göra nånting åt det innan det går för långt!

Jag har om och om igen förlorat kampen mot sockret. Jag har bestämt mig otaliga gånger under mitt liv att jag ska "godis-strejka", "bara äta godis på helgerna", "klara mig helt utan allt onyttigt under obestämd tid".... Inte en enda gång har det gått så som jag har tänkt! Lchf har jag provat på några gånger, och som längst har jag klarat 3 veckor (fatta hur nöjd jag var då!!) men den höga fettmängden är tydligen inte bra för mig, så det får jag glömma.

Nu ska jag klara mig utan extra socker på vardagar, med start fr.o.m. NU. (Måndag är en bra dag att börja på). I helgerna får jag unna mig precis vad jag vill, en dag. Alltså inte hela helgen, utan EN dag. Så sex dagar i veckan är det bort med all skit.
(Nu kom jag på mig själv med att tänka "jag ska se sen om det finns glass i frysen" ......alltså djiiiiiiiiises! Ja, ni ser ju själva....)
  
Eftersom jag bor hemma så tänker jag äta den mat som lagas, så nån dag blir det kanske nåt som inte är så bra (t.ex. pommes & korv) men oftast äter vi nog vanlig husmanskost som potatis, kött, fisk...
  
Dom här senaste veckorna så har jag dagligen ätit onyttigheter. Glass har nästan dagligen slunkit ner, choklad har jag ätit i princip dagligen, och däremellan godis och ibland nån limsa.
Jag står fast vid att man ska äta det man är sugen på, men nån gräns måste det ju finnas!

Jag blev extra peppad och inspirerad då jag läste det här inlägget♥ 

Nu ska jag "detoxa" mig ett tag, tills jag börjat må bättre, blivit piggare och förhoppningsvis förlorat ett par kilo. Jag ska också försöka röra på mig mer. Att cykla är ju roligt och uppfriskande, så det ska jag bli flitigare med.

Den här gången ska jag vinna kampen mot sockret, bli av med mitt sockerberoende och bli en piggare och gladare människa.

Vill ni att jag uppdaterar er om hur det går? 
Wish me luck!

18 kommentarer:

  1. Kämpat sen feb. nu me mitt socker o vikt....minus lycka till11 kg. nu :-)

    SvaraRadera
  2. joo skriv om hur det går, kämpar själv med samma sak! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag ska göra det, så får du heja på mig :)

      Radera
  3. om du har bra tips på hur man gör när suget är som värst så får du gärna dela med dig. sitter i samma båt här. :/

    SvaraRadera
  4. Åh :D Ja nu jävlar kör vi!! :D Vi får se till att peppa varandra!!!

    SvaraRadera
  5. här ska också sockret minskas på. förra gången jag sluta me sött så tog jag krom tabletter och det hjälper faktist! kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då borde jag också testa såna! Tack för tipset :)

      Radera
  6. He klarar du no galant me den här inställningen :) Kämpa på vännen, kram!

    SvaraRadera
  7. Bravo! Det är lika bra att börja direkt och inte tänka att "imorgon börjar jag". Jag tror själv att jag borde äta mindre socker så jag är med dig! Du får gärna uppdatera hur det går :)

    SvaraRadera
  8. http://www.annaskipper.se/kost-for-sockerberoende.html
    Lite tips på hur det går lättare och vad man kan äta och bör undvika för att inte trilla dit igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra tips, tack så mycket! :)

      Radera
  9. Prova lc utan hf? Äter man mycket kolhydrater (pasta, ris, potatis, bröd...) så åker ju blodsockret upp snabbt för att sjunka igen lika snabbt. Därav sötsuget. Kroppen vill snabbt ha kolhydrater igen för att hålla blodsockret på normal nivå.
    För mej funkar det aldrig att skära ner på enbart godiset utan jag måste skära ner på alla andra kolhydrater också. Annars finns sötsuget ständigt där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt funderat på det, det vore säkert en bra idé. :) Men överlag så äter jag faktiskt inte så mycket potatis, ris och pasta alls eftersom jag inte tycker att det är gott. Jag äter det bara för att det "hör till maten". Bröd äter jag inga stora mängder av heller, men kunde kanske skära ner lite på det ännu. :)

      Radera
  10. Jag har också funderat i liknande banor. Förra våren och sommaren mådde jag väldigt dåligt, och gick ner 15-20(!!!) kilo. Så jag behöver inte sockerstrejka för att gå ner i vikt, utan för att jag märkt att jag inte tål socker så bra. Men tå he e så svååårt!! Så nu är jag också med i kampen mot sockret.

    SvaraRadera
  11. Just ja, jag äter också kromtabletter. Två på morgonen och två på kvällen, och visst har det kanske hjälpt lite

    SvaraRadera
  12. Lycka till tjejen! :) kom ihåg att de första 2 veckorna e svårast. Om du vill se snabba resultat så kom ihåg att dricka 2l vatten om dagen, en massa grönt te (eller svart kaffe), och skär ner på kolhydraterna som bröd, ris, pasta, potatis.. det där vet du :) och drick en kopp te när du känner dej sötsugen! Det funkar mej bäst! :)

    SvaraRadera