söndag 29 januari 2012

Bye bye sugar

Ikväll har jag hunnit med både en promenad och en sväng till butiken. Fr.o.m. imorgon ska jag försöka hålla mig borta från socker och kolhydrater så gott jag kan.. Så jag handlade lite nödvändigheter inför veckan som jag kommer att äta mycket av istället. Det blir nog mycket ägg och kött åtminstone. Jag måste bli av med mitt sockerberoende nu, jag mår inte bra av allt socker. Då jag äter t.ex. choklad så mår jag jättebra först, men sen blir jag hängig och trött rätt fort igen. Så nu ska jag försöka avvänja kroppen från sockret, så att jag inte känner det där ständiga begäret efter nånting sött. Så fort jag är "redo" så börjar jag äta normalt igen, dock med mindre daglig dos av socker än jag ätit den senaste tiden. Usch!
 
Jag står fast vid att man ska äta det man är sugen på, och att man inte ska va rädd för att slänga ner lite extra choklad i varukorgen då man handlar -Men mitt sockerberoende har gått för långt, och nu har jag bestämt mig för att ta tag i det! 
 
Ikväll ska jag och gubben se Breaking Dawn. För mig blir det andra gången jag ser den, men den är ju bara för bra! Godnatt, hörs imorgon ♥ 

20 kommentarer:

  1. Usch, jag har sockerberoende! Ånger deluxe på det!!

    SvaraRadera
  2. choklad gör ju inte direkt det bättre åt hyn ;) så det är bäst att inte alls sätta choklad i varukärran..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, gud va tråkit liv om man aldri sku få unn se :p Om man e sugen på chokla så ska man absolut köp e tycker jag! Man mår int bra åv att begräns se sjölv hejlatin, o int får man nu en massa finnar bara för att man äter liti chokla nu & då.

      Radera
    2. De där är en myt.

      Radera
    3. Japp, en myt är det! Det finns inga som helst vetenskapliga bevis på att man får finnar av choklad. :)

      Radera
    4. Jappjapp, det är en myt! Finnar e släktfel, som så mycket annat! Har själv haft problem med finnar som blivit bättre med åren, för choklad vräker jag i mig lika mycket nu som förr!

      Radera
  3. man kan unn se andra godissorter, som int e choklad ;) om man int etär choklad hejla tin så it e man snål på e tå hejla tin helder.. sko kona va utan godis ho leng som helst. test he :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedé e så individuellt. Dessutom e ja int så förtjust i "vanligt" godis, så he blir oftast choklad. Men nu ska ja försök va utan socker tills sötsugi har försvunni hejlt o hållet. :)

      Radera
    2. Men herregud linda skärp till dej nu. Betyder det att alla andra inte får sätta en choklad bit i munnen å att alla får en massa finnar bara för att du får det ? Låter ju som om du stör dej rejält på allt sara skriver så istället kan du vel hålla tbx dina stöttande kommentarer lite grann !! Varje gång jag ser du kommenterar suckar jag för du uttrycker dej lite elakt om jag får säga som jag tycker !!! håller helt med sara och andra om att det är en myt men att vissa kanske reagerar mer på de än andra !!

      Radera
    3. Jaa, jagå tycker å att Linda ska slut å påpek saker å ting me såde spydigt tonfall.. fö he fössta finns it najnting som bevisar att do får mejr finnar åv chokla, jag får it finnar åv chokla! Å ana sidon äter ja it speciellt mycthi choko å godis men entå, ti gangor ja eter ha ja it fååt na! Vilket för oss vidari ti hede dessutom kan va inviduellt (å som ja tråor e na man inbillar se, om man e bergis på att man får finnar åv choko, så reagerar så att man får, sama sak som om najn sejr att ne ja kan it ta burana, he hjälper it så ger do dem en godis åv na slag som liknar en panadol å do sejr he e en panadol så tå har dem mittiallt it na hovovärk). Sedan e chokla nåo betär att äta p.g.a att he e minder färgämnen å skit i he än anat godis. Å Sara, i skåolan fick vi svart på viit rejda på att man kan äta chokla fast varje da i en motsvarand mängd åv två pätkisstänger (ja minns it va tem väger no jyst) utan att kroppin tar na skada. å angåend såkerberoend. Ha sjölv vori sinnessjukt beroend åv socker förr, täför brukar ja millan varvin kör en vit månad tå ja slutar me socker. (man kan jo it undvik allt men godis, limsa, energidrycker, glass, bulla, kex o.s.v). He e ett helvet i ejn å en halv viko men sedan gar e nåo ba åv se sjölv :) Lycka till!!

      Radera
  4. halldär mé om diskussionen jär, he fösta i godisväg ja var sugen på e jyst choklad, sko no ho bra som helst klar me utan "vanlit" godis (men ibland köper man jo bara för att)...

    ja har å fundera ti kör liti socker-detox jär snart :) he ska bli skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, he e så skönt tå man har vant kroppin (o hovo) att va utan socker en tid, man mår SÅ myki bäter! Dock äter ja he mörkast mörkchoklad nu o, typ 1-2 bitar/dag räcker. Men, ja sku int kuna hald på hur läng som helst, man komber noo tisist ti en punkt tå man har vari utan "vanli" chokla alltför läng o man bara måst få unn se. Men ba ja klarar ett par vikor nästan utan socker & kolhydrater så gar ja noo så småningom tibaks ti normal kost igen. :)

      Radera
  5. ett litet tips som funkar för mej, ta ett tuggummi istället för godis när suget är som värst. Då har du nåt att tugga på... eller köp riskakor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, dock gillar jag inte tuggummi. Men jag ska tänka på det! :)

      Radera
  6. Det bästa sättet att minska sötsuget är att äta regelbundet, så att blodockret hålls på en jämn nivå. Det är när blodsockret sjunker som suget blir värst.
    Det är också bra att minska på saltintaget eftersom det bidrar till sötsug. Kaffe kan också minska sötsuget. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, dock skippar jag helst kaffe -Det är ju så äckligt! ;D

      Radera
  7. Är också sockerberoende, men har klarat en vecka utan socker nu. Kör LCHF, men det var väl inge bra för dig? Annars kan jag bara hålla med, choklad är ju bara sååå gott!
    // Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja heja! :) Nej, jag kör inte direkt Lchf nu, skippar nog det där extra fettet (det var det som kan vara farligt för mig), så jag kör en kost med så lite socker och kolhydrater som möjligt bara. :)
      Ja, choklad alltså, jag kommer inte att klara mig hur länge som helst utan det -ett par veckor, max. Och DET är länge för mig som är van att äta det nästan dagligen ;) Vi får se hur det går bara!

      Radera